Λιμάνι Κερύνειας

Το λιμανάκι της Κερύνειας  βρίσκεται  κάτω από τούρκικη κατοχή από το 1974 και με σχετική κανονιστική διοικητική πράξη   (ΚΔΠ265 του 1974)  η οποία  δημοσιεύτηκε στην Ε.Ε. της Δημοκρατίας  με αρ. 1139 της 4.10.1974  κηρύχθηκε, για το συμφέρον της Δημοκρατίας,  κλειστό λιμάνι  για όλα τα πλοία.

Κτισμένο στην βόρεια πλευρά της Κύπρου αποτελεί μοναδικό τοπίο το οποίο συνδυάζει αρμονικά τις  απότομες   πλευρές της οροσειράς  Πενταδάκτυλος με την ολογάλανη άγρια Κερυνειώτικη θάλασσα. Το  λιμανάκι  από μόνο του, σε συνδυασμό  με το  Ενετικό Κάστρο της πόλης,  συγκινεί τον κάθε επισκέπτη με την γραφικότητα και την   διάταξη των  διαφόρων  κτιρίων που περιβάλλουν αμφιθεατρικά την λεκάνη του.

΄Οπως αναφέρει η Ρήνα Κατσελλή στο βιβλίο «Της Κερύνειας μας – Ιστορία της Πόλης»  όταν η Κύπρος περιήλθε στους Ρωμαίους (58 π.Χ. -395 μ.Χ.) ….«θεμελιώνουν το σημερινό  Κάστρο της Κερύνειας και κτίζουν κυματοθραύστη μπροστά του, για να προστατεύονται τα πλοία τους από την άγρια τραμουντάνα   ..... ο κυματοθραύστης ήταν ορατός πριν γίνει επέκταση του σύγχρονου λιμενοβραχίονα και ονομαζόταν «Σειρά καγιάδες»».

Την εποχή των Λουζινιανών (1192 – 1489 μ.Χ. πάντα κατά την κα Κατσελλή, ... «το λιμάνι έχει την δική του αυτοτέλεια. Χωρίζεται από την πόλη με ψηλά τείχη για να μπορεί να αντισταθεί ακόμα και στην περίπτωση που θα κυριεύονταν από εχθρούς οι υπόλοιπες οχυρώσεις. Μιά χοντρή αλυσίδα, που σηκώνεται με μηχανικά μέσα, φράσσει την είσοδο εχθρικών πλοίων σε περιπτώσεις πολέμων. Υπάρχουν ενδείξεις ότι λειτούργησε τούτη την εποχή και εσωτερικό λιμάνι για προστασία και επιδιόρθωση των πλοίων, ακριβώς κάτω από το φρούριο, μέσα στην τάφρο».

Με την εγκατάσταση των ΄Αγγλων στην Κύπρο (1878 – 1960) η κα Κατσελλή αναφέρει …. «το 1886 αρχίζουν οι επισκευές για το λιμάνι και η Κερύνεια αναπτύσσεται αργά και σταθερά  .... οι επιδιορθώσεις που  κάνουν οι ΄Αγγλοι στο λιμάνι δεν είναι επιτυχημένες, γιατί οι δυο λιμενοβραχίονες αφήνουν άνοιγμα προς τον βορρά από όπου μπαίνει η τραμουντάνα ανενόχλητη και όχι λίγες φορές κατατσακίζει τα καϊκια»...

Με την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, «...την δεκαετία του 1960 γίνεται αναδιαμόρφωση του λιμανιού της με την προέκταση του ανατολικού και το χάλασμα του δυτικού μόλου ...  Νέα ώθηση στο λιμάνι δίνει η προέκταση του παλιού λιμενοβραχίονα που ακολουθεί τα  χνάρια του παλιού Ρωμαϊκού κυματοθραύστη μπροστά από το φρούριο και το κάνει, επί τέλους, ασφαλισμένο καταφύγιο για μικρά πλοία αναψυχής».

΄Οπως είδαμε πιο πάνω, μέχρι το 1950 η  είσοδος του λιμανιού  ήταν βόρεια και το λιμανάκι βρισκόταν εκτεθειμένο στους  δυνατούς βοριάδες και τις  άγριες θαλασσοταραχές οπόταν και η είσοδός του μετατοπίστηκε.  Το σημερινό λιμάνι της Κερύνειας έχει την είσοδό του προς ανατολάς.

Στο λιμανάκι της Κερύνειας μέχρι την κατάληψή του από τα στρατεύματα κατοχής το  1974,  δεν υπήρχαν διευκολύνσεις για χειρισμό φορτίων, δηλαδή γερανοί, αποθήκες ή άλλος εξοπλισμός.  Χρησιμοποιείτο κυρίως από γιωτ και μικρά ψαράδικα και, όπως είναι φυσικό,  το πολύ λίγο φορτίο που έως  το 1974 περνούσε από το λιμάνι ήταν κυρίως ψάρια.

Αξίζει να αναφερθεί πως στη θαλάσσια περιοχή έξω από το λιμανάκι της Κερύνειας  σε βάθος 30 περίπου μέτρων,  βρισκόταν από το μέσα του 4ου  π.Χ. αιώνα  μέχρι το 1965 οπόταν και εντοπίστηκε από τον δύτη Ανδρέα Καριόλου,  ένα αρχαίο καράβι μήκους 14.75 μέτρων και πλάτους  4.30 μ.

Το καράβι το «Ναυάγιο της Κερύνειας» ή όπως έγινε ευρύτερα γνωστό  το «Αρχαίο Καράβι της Κερύνειας» ανελκύστηκε και συναρμολογήθηκε στο Κάστρο της Τουρκοκρατούμενης  Κερύνειας όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.