Νέο Λιμάνι Λεμεσού

Η στρατηγική θέση του λιμανιού Λεμεσού, η ένταξη της Κύπρου στην Ε.Ε. το 2008, η ελευθεροποίηση των υπηρεσιών στα λιμάνια, η αναμενόμενη κατάργηση του τουρκικού εμπάργκο όπως και η προσδοκώμενη λύση του Κυπριακού, είναι λόγοι που προσδίδουν πολύ αισιόδοξες προοπτικές στη μελλοντική πορεία του, όπως και στην αύξηση διακίνησης φορτίων και επιβατών μέσω του λιμανιού Λεμεσού.

To λιμάνι Λεμεσού, λιμάνι πολλαπλής χρήσης, είναι το κύριο λιμάνι της Κύπρου. Ξεκίνησε να λειτουργεί το 1974, αμέσως μετά το πραξικόπημα και την Τούρκικη εισβολή. Στην ουσία ξεκίνησε να εργάζεται ως το βασικό λιμάνι της χώρας, μόνο μετά που καταλήφθηκε από τους Τούρκους το λιμάνι της Αμμοχώστου που χειριζόταν τότε το 83% του συνόλου των φορτίων της χώρας μας.

Η Αρχή Λιμένων προσέφερε υπηρεσίες για εξυπηρέτηση πλοίων, φορτοεκφόρτωση φορτίων και διακίνηση επιβατών από την έναρξη λειτουργίας του λιμανιού(1974) μέχρι και τις 29 Ιανουαρίου 2017, ημέρα εμπορικοποίησης των λιμενικών υπηρεσιών του Λιμανιού Λεμεσού. Όλες οι υπηρεσίες αυτές συνεχίζουν να προσφέρονται από τους νέους διαχειριστές που ανέλαβαν τις εν λόγω υπηρεσίες.

Οι νέοι Διαχειριστές είναι οι ακόλουθοι:

  • Eurogate Conatiner Terminal Limassol Limited, οπου ανέλαβε τον Τερματικό Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων
  • DP World Limassol Limited η οποία ανέλαβε τον Τερματικό Σταθμό Γενικού Εμπορίου κάθως και το κομμάτι των Θαλάσσιων Υπηρεσιών στο οποίο συμμετέχει και η P&O Maritime Cyprus Limited, η οποία είναι θυγατρική εταιρεία της DP World Limited.

Τον εποπτικό ρόλο για την εύρυθμη λειτουργία του Λιμανιού Λεμεσού έχει ο Υπεύθυνος Ρυθμιστής Λιμενικών θεμάτων.

Ο λιμενικός θαλάσσιος χώρος του καλύπτει έκταση ενός τετρ. χιλ. ο δε χερσαίος χώρος καλύπτει έκταση 1,3 τετρ. χιλιόμετρα.

Η κατασκευή του λιμανιού Λεμεσού άρχισε το 1971, προς αντικατάσταση των εργασιών του Παλιού Λιμανιού και έκτοτε συνεχίζεται η επέκταση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεών του, σύμφωνα με το εκάστοτε στρατηγικό ρυθμιστικό σχέδιο. Αναφερόμενοι στην ιστορική εξέλιξη του λιμανιού, τούτο αναπτύχθηκε σταδιακά στις πιο κάτω φάσεις:

Η δημιουργία του λιμανιού (1971 - 10/1973) άρχισε με την κατασκευή της λεκάνης με κύκλο στροφής 500μ (βύθισμα 12μ) και την κατασκευή δύο προβλητών συνολικού μήκους 880μ (βόρεια 430μ και δυτική 450μ), με μέγιστο βύθισμα 11μ. Κατασκευάστηκε επίσης μια στεγασμένη αποθήκη (η αποθήκη αρ. 2) με εμβαδόν 6080μ² και έγινε η εγκατάσταση στη δυτική προβλήτα, του γερανού επί σιδηροτροχιών (Luffing Crane) με ανυψωτική δύναμη 35 τόνων.

Στην επόμενη φάση της επέκτασής του (1980 - 1982) κατασκευάστηκε η ανατολική προβλήτα μήκους 480μ με μέγιστο βύθισμα 11μ. Το 1984 εγκαταστάθηκαν στο ανατολικό κρηπίδωμα δύο γερανογέφυρες Panamax “Reggiane” για την εξυπηρέτηση πλοίων εμπορευματοκιβωτίων.

Στη συνέχεια, για τις ανάγκες εξυπηρέτησης του διαμετακομιστικού εμπορίου (1994 - 1995), επεκτάθηκε το δυτικό κρηπίδωμα προς νότο κατά 320μ., έγινε ράμπα πλάτους 50μ. για εξυπηρέτηση πλοίων Ro-Ro, κατασκευάστηκε νέα νότια προβλήτα μήκους 300μ. και έγινε εκβάθυνση των πιο πάνω με μέγιστο βύθισμα 14μ. Αυτή η φάση ήταν η πρώτη από τις τρεις φάσεις του νέου ρυθμιστικού σχεδίου.

Σ΄αυτή τη φάση μεγάλωσε ο κύκλος στροφής σε 600μ. και βύθισμα 15μ, ενώ ο νότιος κυματοθραύστης επεκτάθηκε ανατολικά κατά 600μ. Επίσης δημιουργήθηκε η δυτική λεκάνη με βύθισμα 14μ. και παραμένει έτοιμη για την υλοποίηση της δεύτερης και τρίτης φάσης του ρυθμιστικού σχεδίου.

Κατασκευάστηκαν πέντε (5) ναύδετα πρόσδεσης πλοίων (dolphins) με μέγιστο βύθισμα πλοίου 10,5μ., για εξυπηρέτηση σκαφών που χρειάζεται να προσδέσουν, λόγω επισκευών, παροπλισμού ή κατάσχεσης.

Το 2009 έγινε εκβάθυνση του κύκλου στροφής κατά 2μ και έγινε  βύθισμα 17μ και της δυτικής λεκάνης και του δυτικού κρηπιδώματος από 14μ σε 16μ βύθισμα.

Το 2017 έγινε επέκταση του Νότιου κρηπιδώματος στην δυτική λεκάνη κατά 500m.

Στο λιμάνι Λεμεσού τα κρηπιδώματα είναι συνολικού μήκους 2,070 μέτρα:

  • Βόρειο κρηπίδωμα 430μ. με μέγιστο βύθισμα 11μ.
  • Δυτικά κρηπιδώματα 450 + 320 με μέγιστο βύθισμα 11μ-13μ + 16μ και ράμπα 50μ. με μέγιστο βύθισμα 16μ.
  • Ανατολικό κρηπίδωμα 480μ. με μέγιστο βύθισμα 11μ.
  • Νότιο κρηπίδωμα 800μ. με μέγιστο βύθισμα 16μ.
  • Υπάρχει κρηπίδωμα νότια του ανατολικού κρηπιδώματος μήκους 40μέτρων και βυθίσματος 11μ.

΄Οσον αφορά τις Κτιριακές Εγκαταστάσεις μέσα στη περιφραγμένη λιμενική περιοχή, αυτές περιλαμβάνουν:

  • Κτίριο Τμήματος Γεωργίας (Φυτοϋγειονομικός έλεγχος)
  • Κτίριο Κτηνιατρικών Υπηρεσιών
  • Γραφείο Τμήματος Τελωνείου
  • Γραφεία για το Υπουργείο Εμπορίου και Βιομηχανίας.

Εκτός του περιφραγμένου χώρου του λιμανιού ευρίσκονται, το Κτίριο Διοίκησης της Αρχής και τα Γραφεία του Τμήματος Τελωνείων.

Επίσης για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος, η Αρχή  διαθέτει τρεις ηλεκτρογεννήτριες 8 ΚVA, 40 ΚVA και 60 ΚVA αντίστοιχα.

Στο λιμάνι της Λεμεσού υπάρχει εγκαταστημένο ηλεκτρικό δίκτυο παροχής ψηλής τάσης 11 ΚV, το οποίο τροφοδοτεί εννέα υποσταθμούς με υπόγεια καλώδια.

Η τροφοδοσία των περισσοτέρων υποσταθμών της Αρχής γίνεται με κύκλωμα δακτυλιδιού (ring) για απρόσκοπτη παροχή ρεύματος.

Η Αρχή Λιμένων Κύπρου απασχολεί στους διάφορους τομείς εργασίας της στο λιμάνι Λεμεσού, ανάλογα με τα προσόντα και την ειδικότητα, 69 άτομα που κατανέμονται στις πιο κάτω υπηρεσίες:

  • Πλοηγική Υπηρεσία (Πλοηγοί - Λεμβοδηγοί - Κυβερνήτες Ρυμουλκού - Μηχανικοί Ρυμουλκού).
  • Τεχνικές Υπηρεσίες (Εξειδικευμένα άτομα στους κλάδους Ηλεκτρομηχανολογικής και Πολιτικής Μηχανικής / Αρχιτεκτονικής.
  • Τμήμα Μηχανογράφησης.
  • Υπηρεσία Ασφάλειας & Υγείας.
  • Γραμματειακές Υπηρεσίες
  • Λογιστήριο.
  • Φύλακες, Καθαριστές και Οδηγοί.

Το λιμάνι είναι κλειστό στις: 25 Δεκεμβρίου, ημέρα των Χριστουγέννων και 1 Ιανουαρίου.

Εκτός από την Αρχή Λιμένων Κύπρου στο λιμενικό χώρο απασχολούνται και άλλες κυβερνητικές υπηρεσίες όπως:

  • Τμήμα Τελωνείωv
  • Υπουργείο Εμπορίου & Βιομηχανίας
  • Υπουργείο Γεωργίας, Φυσικών Πόρων & Περιβάλλοντος (Τμήμα Αλιείας / Tμήμα Γεωργίας / Κτηνιατρικές Υπηρεσίες)
  • Λιμενική & Ναυτική Αστυνομία
  • Υπουργείο Εργασίας
  • Υγειονομικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας
  • Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού

Επίσης στον ευρύτερο λιμενικό χώρο απασχολούνται:

  • DP World Limassol Ltd
  • Eurogate Container Terminal Limassol Ltd
  • P&O Maritime Cyprus Ltd
  • Σύνδεσμος Ναυτικών Πρακτόρων Κύπρου (ΣΝΠΚ).
  • Σύνδεσμος Διαμεταφορέων
  • Σύνδεσμος Τελωνειακών Πρακτόρων (Εκτελωνιστές)
  • Τουριστικοί Πράκτορες (Ταξιδιωτικοί Πράκτορες)
  • Τροφοδότες πλοίων
  • Πετρέλευση πλοίων
  • Υδατοπρομήθεια
  • Συνεργεία επισκευών, συντήρησης και δεξαμενισμού πλοίων
  • Ιχθυοκαλλιέργεια
  • Συνεργεία επισκευών εμπορευματοκιβωτίων
  • Αδειούχα σκάφη για μεταφορά πληρωμάτων ή και πρόσδεση πετρελαιοφόρων πετρελαιοφόρων.
  • Αδειούχοι Ιδιωτικοί Γερανοί
  • Ιδιωτικά Ρυμουλκά.
  • Περισυλλογή πετρελαιοειδών καταλοίπων από πλοία
  • Περισυλλογή σκυβάλων
  • Υπηρεσίες Ασφάλειας
  • Εταιρείες εξόρυξης

Σύμφωνα με οδηγίες της Ε.Ε. και της συνθήκης Schengen, όπως επίσης και του Διεθνούς Κώδικα Ασφαλείας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS) η Αρχή στο λιμάνι Λεμεσού έχει προχωρήσει και στα πιο κάτω μέτρα:

Έλεγχος εισόδων / εξόδων του Λιμανιού από τους Φύλακες της Αρχής και των άλλων υπηρεσιών ασφαλείας επί 24ώρου βάσεως.

Ο έλεγχος των ατόμων που εισέρχονται στο λιμενικό χώρο γίνεται με την έκδοση δελτίων εισόδου που εκδίδει και παραχωρεί η Αρχή.

Στην κεντρική είσοδο και έξοδο του Λιμανιού έχει τοποθετηθεί κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης και καταγραφής. Υπάρχει επίσης εγκατάσταση κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης όλης  της περίφραξης καθώς και κινούμενες κάμερες παρακολούθησης σε σημείο εντός του Λιμενικού χώρου.

Ενίσχυση της περίφραξης του λιμενικού χώρου.

Αύξηση προσωπικού ασφαλείας.

Διαμόρφωση της Αίθουσας Επιβατών, σύμφωνα με τις πρόνοιες της συνθήκης Schengen.

Για την ασφάλεια του Λιμανιού γίνονται συχνές περιπολίες από τους Φύλακες και των τριών Λιμενικών Εγκαταστάσεων, και από μέλη της Λιμενικής & Ναυτικής Αστυνομίας.

Η Αρχή έχει εγκαταστήσει σύστημα ραντάρ VTS (Vessel Traffic Services) για την συνεχή παρακολούθηση και καταγραφή της διακίνησης πλοίων και σκαφών στο Λιμάνι και αγκυροβόλιο. Ο Σταθμός παρακολούθησης στελεχώνεται από Λειτουργούς της Αρχής που εργάζονται επί 24ώρου βάσεως.

Για την διακίνηση όλων των τύπων εκρηκτικών φορτίων υπάρχει συνεχής έλεγχος και εποπτεία από την Αρχή, από την ώρα που θα προσδέσει το πλοίο μέχρι και την ώρα της φόρτωσης/εκφόρτωσης των εκρηκτικών και της απομάκρυνσης τους από τον Λιμενικό χώρο.

Για τυχόν διακίνηση ραδιενεργών φορτίων, το Τμήμα Τελωνείων έχει εγκαταστήσει στο λιμενικό χώρο ειδικούς πυλώνες ανίχνευσης.

Για τα θέματα ασφάλειας (Security) η Αρχή έχει υπεύθυνο λειτουργό, ο οποίος προΐσταται του Κλάδου των Φρουρών.